Shimano Deore FC-M5100-B2 Crankset - black/170.0 mm 26-36

Shimano Deore FC-M5100-B2 Crankset

Item number: 77716
1
1

Shimano Deore crankset FC-M5100-B2 - for 148 mm over locknut dimensions


The Shimano Deore FC-M5100-B2 crankset for 11-speed drivetrains differs from the FC-M5100-2 by its chainline, i.e. the distance from the frame to the centre between the chainrings. This is 51.8 mm here, or 3 mm wider, so that the cranks are only suitable for frames with an over locknut dimension of 148 mm. However, the two chainrings are also mounted on this model via a conventional 4-arm spider. Thanks to the 2-piece construction, a balanced ratio of stiffness to weight is ensured.

Specifications:

Application:
All Mountain, Cross Country
Compatibility:
Shimano 2x11-speed
Chainring Mount:
96/64 mm bolt circle diameter, 4-arm asymmetrical

Technical Information:

Series:
Deore M5100
Crank Arm Material:
aluminium
Chainring Material:
steel
Axle Material:
steel
Gradation:
26-36
Crank Arm Length:
170.0 mm, 175.0 mm
Chainline:
51.8 mm
Q-Factor:
178.5 mm
Axle Diameter:
24 mm
Compatible BSA Shell Width:
68 mm / 73 mm
Recommended Bottom Bracket:
BB-MT501 or BB-MT500-PA Press Fit Hollowtech II (not included)
Recommended Chain:
HG-X11 (e.g. CN-HG601-11)

Compatibility:

MTB 2x11-speed:
Rear Over Locknut Dimension:
  • quick release: 141 mm
  • thru-axle: 148 mm
Shifter:
SL-M9000, SL-M8000, SL-M7000-L, SL-M5100, SW-M9050, SW-M8050
Front Derailleur:
FD-M9020, FD-M9025, FD-M8020, FD-M8025, FD-M7020-11, FD-M7025-11, FD-M5100, FD-M9070, FD-M8070
Bottom Bracket:
SM-BB93, SM-BB80, BB-MT801, BB-MT800, SM-BB52, BB-MT501, BB-MT500, SM-BB94-41A, BB-MT800-PA, BB-MT500-PA
Chain:
CN-HG901-11, CN-HG701-11, CN-HG601-11, CN-LG500

Features:

  • stiff, lightweight 2-piece cranks with efficient power transfer
  • precise and reliable gear changes
  • 3 mm outboard chainline
  • painted crank arms and chainrings
  • stainless steel hardware

Technology:

2-Piece Crankset
With the 2-piece designed cranks from Shimano, the right crank arm is precisely matched to the interaction with the bottom bracket. This increases the stiffness and keeps the weight low. Further spaced bearings also improve strength and contribute to more pedalling efficiency. The precision manufacturing of the bearings ensures easy installation and low maintenance. 2-Piece cranks share a 24mm axle diameter with Hollowtech II cranks, so they are also compatible with Hollowtech II bottom brackets.

Manufacturer Numbers:

170.0 mm:
E-FCM51002BCX66
175.0 mm:
E-FCM51002BEX66

Contents:

  • 1 x Shimano Deore FC-M5100-B2 crankset (26-36 tooth)
  • 1 x Shimano crank bolt


  • 100 day return period
  • Online since 1998

Models:

  • black/170.0 mm 26-36, in stock
    42.40€
  • black/175.0 mm 26-36, in stock
    43.27€

Customer Reviews (1)

4

Customer Reviews (1)

4.0/5.0
5
0
4
1
3
0
2
0
1
0

Give us your opinion on this product.

by Alwin K. on 04.09.2022 (modified on 13.11.2022)
verified purchase
item: black/170.0 mm 26-36

Preis-/leistungstechnisch definitiv eine absolut klasse 2-fach Kurbel. Und für jeden der meint mit den Standard 26/36Z Kettenblättern klar kommt kann sich hier auch eine volle 5 Sterne Wertung vorstellen.

Leider habe ich diese Kurbel während der Covid-19 Teileknappheit ergattert und bin dafür den Kompromiss kürzerer Kurbelarme eingehen um nicht ein erheblich teureres Model kaufen zu müssen. Für das aller meiste riechen die 26/36Z Blätter auch völlig problemlos und weniger empfindliche Fahrer dürften auch nicht ein Verlangen nach kleinere Gänge empfinden.

Leider nicht so bei mir, der mit kürzeren Kurbeln als gewohnt endete. Zudem war es mir nicht möglich direkte 24/34 Ersatzblätter für diese Kurbel zu finden, da Shimano für diese Kurbel anscheinend nur das 26/36 Paar anfertigt. Also habe ich mich bei den XT/SLX Blättern der vorherigen generation bedient. Das 24Z Blatt passt ohne Probleme, jedoch macht die Plastikummantellung des 34Z Blatts (in meinem Fall aus der M7000 SLX-Gruppe) die Montage an dieser Kurbel nicht möglich, ohne das man zur Feile greift und etwas von der Plastikverkleidung abträgt.

Optisch fällt dies jedoch nicht auf, da der Kurbelarm die Stelle an der Gefeilt wurde nach ausenhin verdeckt und das Bisschen an dem einen breiterem Spiderarm nicht so schnell auf fällt. Strukturell dürfte es auch nicht problematisch sein da man nicht bis ans Metall des eigentlichen Kettenrings feilen muss um ihn montagefähig zu kriegen und diesen somit nicht schädigt.
"Vernünftige" 24/34er Ringe von Shimano wären für mich jedoch trotzdem sehr wünschenswert, da diese Art von Modifikation, an doch recht sicherheitsrelevanten Teilen, nicht wirklich empfohlen werden oder nötig sein sollte.

Is this review helpful?

Give us your opinion on this product.